Categorieën
Boeksnippet

Marketeer in duet met AI

In dit artikel (ook gepubliceerd op Frankwatching) schets ik wat jij kunt leren van een experiment met tekstcreatie en AI. Ik tip je daarnaast drie tools (die ik ook in het boek The Art of AI behandel) waarmee je zelf direct aan de slag kunt.

Duet met AI

Kan het songfestivalnummer van S10 geschreven zijn met behulp van AI? Jazeker, de mogelijkheden hiervoor zijn inmiddels binnen ieders handbereik. Want waar ‘De Diepte’ nog door mensen is geschreven, daar komt de volgende tekst van een heus songfestivalnummer wel uit de machine: 

Look at me Revolution, ya Ey ey (ey ey)

It’s gonna feel good (2x)

It’s gonna feel good, good, good

We want revolution

There will be a day

I look you in your eyes

And I’ll hold you, hold you, hold you closer than I ever did (There will be a day)

– Songtekst ‘Abbus’; Team Can AI Kick It, Nederland (VPRO AI Songfestival)

Je eerste gedachte bij het lezen van deze tekst van Abbus was vast niet: “Hey, een songfestivalliedje!”. En dat is niet zo gek, want deze tekst is het resultaat van een creatief proces waarbij een team van VPRO’s Medialab en de universiteiten van Utrecht (UU) en Amsterdam (UvA) samenwerkten met een AI-systeem.

Taalmodellen trainen

Het doel van Team Can AI Kick It was om een artificieel songfestivalliedje te maken. Teamlid en creative coder Yannick Gregoire koos eerst een zogeheten ‘large language model’ uit als basis voor de teksten (GPT-2 in dit geval). Dit model trainde hij met bestaande Nederlandstalige songteksten van onder andere liederenbank.nl, een dataset met liedteksten van folklore en rap tot Willeke Alberti. Voor het trainen en testen van het songtekstmodel gebruikte het team Google Colab (een online omgeving om te experimenteren met ML, waarbij je gratis enige tijd rekenkracht krijgt.) 

Kill your darlings

Na een aantal experimenten bleek het Nederlandstalige model te veel ‘gibberish’ op te leveren. Veel Engelse woorden, non-teksten of volledig geplagieerde zinnen. Het resultaat kon zo niet ingezongen worden door De Jeugd van Tegenwoordig-rapper Willie Wartaal.  Teamlid Janne Spijkervet deed daarnaast nog een ander experiment. Zij bouwde een lyrics generator, getraind met Engelstalige teksten van onder meer online forum Reddit. Ook daarmee gegenereerde teksten als ‘Kill the government, kill the system’ haalden de definitieve inzending niet.

Uiteindelijk koos Team Can AI Kick It voor een tussenoplossing: het AI-systeem en de betrokken artiest Willie Wartaal gingen een duet aan. In het nummer wordt Wartaals stem steeds robotischer, zo schrijven de makers in hun making-of-artikel: “zijn zang versmelt als het ware met de AI, tot de opruiende tekst aan het eind van het liedje, waar de AI het helemaal overneemt. AI volledig aan het roer van de revolutie dus.” 

Revolutie? Dat kun je zelf gaan bepalen. 

AI als compagnon

Het AI-songfestivalexperiment illustreert ook goed en eerlijk hoe je als marketeer, content creator of strateeg met AI kunt werken anno nu. Laat me allereerst de belangrijkste zorg direct wegnemen: je bent als mens nog heel hard nodig. Ik hanteer hier graag het AI-als-compagnonprincipe: de (creatieve) mens die met een AI-toepassing als partner tot voorstellen en oplossingen komt. Hierbij doe je als mens vooral een beroep op je empathisch vermogen, een gevoel voor context (klantspecifieke eisen, sensitiviteiten, de businesscase) en het kunnen stellen van de waaromvraag – zaken die we nog altijd niet (goed) aan machines kunnen of willen uitbesteden. De rol van de machine binnen dit partnerschap is die dan ook van het excelleren op schaal, het bieden van ongekende snelheid en een 24/7 beschikbaarheid.

Hulp bij creatie

Wil je als marketeer starten met AI en machine learning, dan adviseer ik je om samen te werken. Samen met de machine, maar ook samen met data scientists, developers en designers (binnen of buiten je organisatie). 

Om met de machine te beginnen: hier een aantal voorbeelden van AI-toepassingen die je helpen bij het genereren van allerlei soorten teksten die je in het vak nodig hebt: samenvattingen, copy voor landing pages, opzetjes voor pitch- of presentatieteksten, complete blogs en socialemediaposts, A/B/Z-varianten van advertenties en microcopy voor interfaces, sites en apps.

Try before you AI

De tools Headlime, Rytr en Copy.ai kunnen alledrie overweg met de Nederlandse taal.

Je genereert er koppen mee, variaties op advertentieteksten, je pept pitchteksten op of kiest copy-voorstellen voor je site, blog of posts op sociale media.

Waarom je een van deze tools eens uit moet proberen? Ze leveren je tijdwinst, geven je alternatieven of helpen je meer op gang te komen.

Headlime

Ideeën genereren voor een blog of artikel met Headlime.

Headlime (headlime.com) is ontwikkeld door de Nederlander Danny Postma die al vroeg toestemming kreeg van OpenAI om met hun taalmodel GPT-3 te experimenteren. Deze tekstgenerator kan dan ook goed overweg met Nederlands. Je kunt kiezen om teksten te creëren met een academische, professionele, kinderlijke of vriendelijke toon. Verder kun je de mate van creativiteit instellen waarmee je de generator (onvoorspelbare) vrijheid geeft. Er is al een proefversie waarmee je kunt experimenteren met allerlei formats. Met de uitbreiding (een plug-in) voor ontwerpers die designsoftware van Figma gebruiken, kun je copy genereren voor je digitale ontwerpen.

Rytr.me


Een tone-of-voice aangeven met Rytr.

Ook deze tekstgenerator kan goed met de Nederlandse taal overweg. Rytr (rytr.me) biedt meerdere opties om teksten van een bepaalde toon te voorzien, zoals ‘overtuigend’, ‘formeel’, ‘grappig’ of ‘urgent’. Over de kosten zeggen ze: ‘Free forever, upgrade as you scale.’

Copy.ai

Brainstormen over nieuwe (virale) ideeën, met Copy.ai als creatieve compagnon.

Een derde tekstgenerator is copy.ai (www.copy.ai). Wat deze tool extra biedt zijn brainstormfuncties zoals een namengenerator, een knop die producten bedenkt op basis van een gegeven invoertekst en zelfs een viraleideeëncreatieknop.

De omschrijving van de abouttekst bij mijn nieuwsbrief Super Vision leidde tot de volgende vier ideeën:

  1. “Schrijf een blogpost over mijn worstelingen met het gebruik van machinaal leren/deep learning en hoe ik ze heb overwonnen.”
  2. “Schrijf een korte blogpost over de top 5 onderwerpen in AI en machinaal leren die iedereen zou moeten kennen.”
  3. “Een wekelijkse cartoon die relevant is voor AI/ML.”
  4. Gebruik een video om de aandacht van kijkers te trekken en ze te dwingen naar je te luisteren. Praat over de muziek heen zonder te veel af te leiden. Leg uit wat machine learning/AI is en wat de mogelijke impact ervan is op ons dagelijks leven (maar word niet te technisch, de meeste mensen zullen het niet begrijpen maar zullen wel zeer geïnteresseerd zijn in het onderwerp). Bied tot slot een actiegerichte cursus of product aan dat aansluit bij de behoefte die je hebt geïdentificeerd bij je doelpubliek.”

Er is naast deze tools nog een groot aantal vergelijkbare diensten zoals ScaleNut, Warmer.ai, AnyWord, CopySmith en CopyShark.

Wil je meer leren over het praktisch en creatief toepassen van AI en ML, bestel dan nu het boek The Art of AI.